Ylikierroksilla - 3 keinoa selvitä väliaikaisesta kiireestä ja stressistä

Löysitkö sen jälleen edestäsi? Valtavan työmäärän taakka, jonka yli pitäisi jaksaa kiivetä. Näillä vinkeillä se onnistuu!


Pyrin itse välttämään nykyään tietoisesti ylimääräistä stressiä ja liian täyteen ahdetun kalenterin aiheuttamaa kiirettä, mutta joskus elämän käänteet aiheuttavat niitä väistämättä. Deadline lähestyy uhkaavasti samaan aikaan, kun muita tehtäviä kasaantuu työpöydälle. Kalenterissa ei riitä tunnit kaikille menoille ja muistettavalle. Pitää ehtiä, jaksaa, osata ja muistaa. Miten ihmeessä tästä selvitään?

Valitettavasti nämä tilanteet ovat olleet itselleni aiemmin turhan tuttuja ja osasyynä oli se, etten osannut ennakoida kiirettä ja stressiä, enkä osannut käsitellä niitä. Hallitsemattomuuden tunne itsessään lisäsi osaltaan stressin kokemusta.

Oli kyseessä sitten keittiöremppa, lopputyö tai projektipalaveriin valmistautuminen - tai pahimmillaan nämä kaikki, voi stressaavan ajanjakso läpi selvitä paremmin, kun tietää miten sen tekee.


Hajoita ja hallitse. Erityisesti kiireen keskellä pyrin kirjoittamaan kaiken muistettavan ja kaikki tehtävät ylös paperille, jotta mieltä ei tarvitse rasittaa yhtään enempää muistikapasiteetin kuormittamisella. Kun työskentelet, pyri tekemään aina yksi asia kerrallaan ja silloin keskityt myös ainoastaan siihen. Unohda multitasking, jos haluat saada jotain oikeasti valmiiksi saakka. Pyri olemaan realisti ajankäytön suhteen, jotta säästyt lisäyllätysten tuomalta paniikilta.


Ota aikaa myös lepäämiseen. Tee tämä, vaikka se tuntuisi vaikealta, älä tunne siitä huonoa omaatuntoa. Kun pidät tauon tai menet ajoissa nukkumaan, muistuta itseäsi siitä, että tämä on panostus omaan jaksamiseesi ja sitä kautta myös siihen kaikkeen, mitä yrität saada juuri nyt tehtyä. Levännyt mieli ja keho saavat aina enemmän aikaiseksi kuin väsyneenä.


Mieli irti murheista. Jos aika on kortilla ja aikarajat painavat päälle, älä käytä kallisarvoisia tunteja ainakaan murehtimiseen. Muistan itse opiskeluajoilta paniikinhetkiä, jotka ottivat vallan juuri ennen esseiden palautuspäivää. Yhtäkkiä ajatus ei enää kulkenut, järkevää tekstiä ei syntynyt riviäkään ja päässä kohisi vain karmea pelko siitä, etten saa tehtävää valmiiksi. Pyri tietoisesti irti ahdistavista ajatuksista. Anna niiden tulla mieleesi ja päästä niistä irti. Suuntaa ajatuksesi sen jälkeen konkreettiseen tekemiseen. Se vie sinut perille, ei pelko epäonnistumisesta.


Vedä raja. Älä kerää kalenteriisi enää enempää kuormittavia tekijöitä, jos huomaat tilanteen karanneen jo oman jaksamisen äärirajoille. Ylipäätään kannattaa ottaa opikseen tilanteista, jotka ovat johtaneet liialliseen ylikuormitukseen. Kiireen ja stressin kohdalla sanonta "menee samaan konkurssiin" ei todellakaan päde, vaan jokainen lisätehtävä voi olla lopulta se, joka saa kamelin selän katkeamaan. Älä ole supernainen.


Päätä kiireelle deadline. Kun löydät itsesi kiireen ja stressin keskeltä, katso myös kalenterista ajankohta, jolloin kiire päättyy. Näin määrittelet kiireellesi rajan. Tämän verran täytyy tsempata ja sitten saan levätä. Varaa itsellesi kalenterista kiireisen ajanjakson päätteeksi palautumisaikaa. Varaudu myös siihen, että mieli ja keho saattavat olla käyneet niin ylikierroksilla, että tilanteen helpottaessa väsymys iskee hyökyaallon lailla. Ja se on ihan ok. Lepää, rentoudu ja kerää voimia. Normaalikin arki saattaa tuntua suuren rutistuksen jälkeen ylivoimaisen raskaalta.



Tärkeintä hyvän arjen kannalta on se, etteivät stressi ja kiire ole jatkuvia seuralaisia. Vaikka stressi on päänsisäinen kokemus, sen vaikutukset laajenevat koko kehoon ja nostavat vakavan sairastumisen riskiä. Jos koko arki on yhtä ylikierroksilla käyvää oravanpyörää, on syytä tehdä suuria muutoksia elämään. Väliaikaiset stressaavat ajanjaksot ovat ihan normaaleja jokaisen elämässä niin kauan kuin ne ovat poikkeustila tavallisesta arjesta. Elämä tarjoilee meille kaikille joskus enemmän kuin olisi tarpeen, mutta stressaavista vaiheista voi kuitenkin selvitä kunnialla, jos löytyy välineitä niiden kanssa toimimiseen.

Kuinka usein kiire ja stressi värittävät sinun arkeasi? 

Rakkaudella
Sari



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti