43 m2

Muutosta on nyt aikaa viikon verran ja tavarat alkavat jo löytää paikkaansa. Edellisessä kodissamme oli lähes 100 neliötä sekä koko talon pohjapinta-alan kokoinen kellaritila kaiken usein ylimääräisen tavaramäärän säilyttämistä varten. Rakennusprojektin ajaksi olemme muuttaneet asumaan pieneen 43 neliön kaksioon. Jep. Vain 43 neliötä. Asuinpinta-alamme putosi muuton myötä alle puoleen, varastotilasta puhumattakaan.

Miten me oikein sen teimme? Tässä omat (osin kantapään kautta opitut) vinkkini.




1. Aloita valmistelut jo nyt
Minä aloitin kodin tavaroiden organisoinnin ja ylimääräisen tavaramäärän vähentämisen jo vuosi sitten, kun emme olleet edes laittaneet taloa myyntiin taikka löytäneet mieleistämme tonttia. Omakotitalon organisointi ei ole mikään viikonlopun iltapuhde. Aloita kodin järjestely jo tänään, vaikka vasta harkitsisit muuttoa. Tulet kiittämään itseäsi aikaansaannoksestasi vielä myöhemmin. Luultavasti jo silloin, kun siivoat kotia myyntiesittelyä varten.


2. Hävitä ylimääräinen
Minä lajittelin kaikki tavarat neljään kategoriaan: säästä, myy, lahjoita, heitä roskiin. Pidä huolta myös siitä, että myytävät tuotteet päätyvät myyntiin, lahjoituskassit päätyvät keräyskohteisiin ja roskapussit roskiin.

Mikäli et jostain syystä ehdi käydä kaikkia tavaroita läpi ennen muuttoa, tee se siinä vaiheessa, kun purat muuttolaatikoita ja järjestelet tavaroita paikoilleen. Älä varastoi mitään tavaraa tai laatikkoa käymättä läpi sen tarpeellisuutta. Minä kävin läpi kaiken jopa kynätelineistä lähtien ja vaatevarastoni kävin läpi vielä toistamiseen uudessa asunnossa. Vielä silloinkin heitin vaatteita pois tai vein vaatekeräykseen.


3. Lajittele huonekalut
Varsinkin uutta kotia rakentavan on hyvä miettiä harkiten huonekalujen kohtalot. Lajittele huonekalut sen mukaan mitä tulet tarvitsemaan väliaikaisessa kodissa ja mitä haluat tai tarvitset uudessa kodissa. Myy kaikki muu pois ja tee se hyvissä ajoin ennen muuttoa. On todella turhauttavaa raahata muutossa mukana sellaisia huonekaluja, jotka tullaan joka tapauksessa vielä myymään pois. Mikäli väliaikaiseen kotiin ei mahdu kaikki tulevaan kotiin säästettävät kalusteet on hyvä panostaa vuokravarastoon, mikäli riittäviä säilytystiloja ei muutoin ole tarjolla. Me saimme onneksi osan huonekaluista varastoitua tai vietyä "hoitoon" perheenjäsenten luo.


4. Osta uutta harkiten
Uusi koti herättää aina sisustusintoilijan shoppailukuumeen. Ole kuitenkin tarkkana ja hanki vain tarpeellista. Mikäli muutat väliaikaiseen asuntoon, mieti uudet sisustus- ja huonekaluostokset myös seuraavan kodin kannalta. Me olemme esimerkiksi ostaneet vuokra-asuntoon seinähyllyn sekä jakkarat, jotka oli joka tapauksessa tarkoitus hankkia uuteen kotiin. Oikeastaan olemme hankkineet juuri tätä asuntoa varten vain tykötarpeita säilytystä varten.


5. Älä ota vastaan mitään turhaa
"Olisitko sä tarvinnut tällaisen salaattilingon, kun mulla olisi ylimääräinen..?" Juu ei. Tarpeettomille lahjoituksille ja varastointipyynnöille asetetaan tiukka linja, sillä muutoin komerot ovat taas pian täynnä. Näin helpotat myös seuraavaa muuttoa.


Minne ja miten sitten järjestää kaikki tavarat, joita tuntuu olevan edelleen liikaa uuden kodin neliöihin nähden? Näihin vinkkeihin palaan vielä myöhemmin.

Iloista uutta viikkoa ja inspiraatiota kodin järjestelyyn!



EDIT: I wanted to add this post in English as I thought it might help people everywhere moving into a smaller home. So here it is, my first post in English! I hope you enjoy. And please, forgive me my 
grammar mistakes. 

MOVING INTO A SMALLER HOME
(during a building project)





One month ago we sold our previous house and moved from almost 100 square meter to a rental of 43 square meters. Why? Well, we are planning to built a new house in the country. So exiting! In order to save money during the building process we wanted to live very reasonably. The problem was that we had stuff to fill all of the three floors of a whole house. So how on earth could we fit in a small apartment? Here's how we did it!

1. Start now
I started to organize long before we ever listed the house for sale. You cannot do this thing over a weekend so if you are dreaming of moving - start today! You will thank yourself later and probably by the day you are cleaning your home for the first open house. 



2. Get rid of everything you don't need
I sorted our stuff in four categories: save, sell, give away and toss. Go through everything and every single storage box you have. You don't want to be like me and find out that you have been dragging useless stuff from home to home since you studied at the university! I mean, who really needs every essay, folder or notebook? Save the precious ones and get rid of the rest.

Be consistent. Take care that you go through with the decisions you make and really sell the things you decide to and take the donations to charity. I went through my clothes two or three times until I was satisfied and had nothing useless in my closet. Needless to say, my closet is really empty at the moment! 



3. Sort your furniture
If you are building a new home you really want to think what you are going to do with all of your existing furniture. Decide which ones you are going to keep for the new home, what you need in the temporary home and what you don't need or want anymore. You are not going to fit it all into your small rental home, so ask family and friends for storage space or rent one. We were lucky and were able to store all of our favorite furniture with the help of our family members.



4. Think twice when buying new things
A new home, rental or just built, always makes you want to shop new things. Don't let yourself get carried away with your temporary home and buy new things only if you truly them. Do you need it in the new home too or is this suitable only in the rental home? Sometimes it is better to admire pretty things without feeling the need to buy it. 

We have bought only few things mainly to suit the need of storage space in our rental home. These things already have a planned re-use in the house we are about to build. 



5. Learn to say no
Sometimes the problem is not that we buy useless stuff, but the people in our lives who are eager to give it to us for free. You know who I'm talking about, right? Maybe it is your aunt with Tupperware or your cousin with a pile of  old magazines. "Do you like these? You can have it!" Learn to say no unless you really need or absolutely want what they are offering.


So, now you have managed to squeeze you and your (carefully selected) stuff  in the new small home. How do you store it and keep it organized? We will get back to that in a new post later on. Until that, have a great time organizing your stuff and your life! 

With love, 
Sari


2 kommenttia:

  1. Tuossa on jo yksi saavutus. Muistan kun meillä oli vastaava tilanne, me tosin muutimme kalustettuun asuntoon 6kk (90neliöstä 45neliöön). Tein tuon karsinnan ja pakkasin kaiken konttiin. Mutta, siitä selvittiin. Tsemppiä teille, hyvin kaikki sujuu! Aurinkoista maanantaita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Olen kyllä aika ylpeä itsestäni. En tiennyt osaavani olla näin järjestelmällinen. Kaiken kukkuraksi olen tähän mennessä myös aika hyvin muistanut mitä tavaraa olen minnekin laatikkoon pakannut. Aika hyvin! Aurinkoa myös sinun maanantaipäivääsi! <3

      Poista